فرآیند پروژه (2)
غالب پروژه ها در تهیه و اجرای پروژه دارای مراحل یا فرایندی مشابه و تقریبا" واحد هستند که به طور کلٌی به صورت زیر می باشند :
- مطالعات وضع موجود ، شناخت مسائل و نیازها
- تعیین اهداف ( غالبا" کوتاه مدٌت )
- تهیه طرح یا طرح هائی کلٌی
- شناخت امکانات و تنگناهای موجود در راه رسیدن به هدف مورد نظر
- ارزشیابی طرح های ممکن
- تهیه طرح
- برنامه ریزی تفصیلی ( عملیاتی : شامل شناسائی فعالیت های لازم – تهیه جدول زمانبندی آنها – تخمین کلٌ مدٌت لازم برای اجرای پروژه بنا به فنون خاصٌ پروژه به خصوص پرت یا سی . پی . ام )
- تعیین مسؤولیت ها در اجرای پروژه ( سازماندهی و ترسیم چارت سازمانی پروژه ، گزینش و استخدام نیروی انسانی لازم ، لیجاد هماهنگی بین نیرو ها و بخش ها )
- نظارت بر جریان پیشرفت پروژه ؛ و کنترل آن
- نظارت بر هزینه پروژه (15)
- ارزیابیِ نتیجه ( عملکرد ) پروژه در نهایت توسط مدیریت عالی ( استراتژیکی ) بخش خصوصی یا نیمه عمومی یا دولتی سفارش دهنده پروژه و در صورت دولتی بودن یا تعلق به شهرداری و امثال آنها در « ستاد خاصٌ آن برنامه » و در مدیریت دولتی ایران نهایتا" در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (16) .