مدیریت پروژه ، و برنامه ریزی عملیاتی ( اجرائی )

پروژه ها : برنامه های عملیاتی ، و برنامه های اجرائی اداری

مدیریت پروژه ، و برنامه ریزی عملیاتی ( اجرائی )

پروژه ها : برنامه های عملیاتی ، و برنامه های اجرائی اداری

برنامه ریزی عملیاتی در مدیریت اجرائی دولتی (3)


مسئله ی غامض سازماندهی برنامه ریزی و برنامه گزاری در کشورهای عقب مانده


به زبانی عمومی برنامه ریزی برای این است که زندگی آینده خود را حتی الامکان خود بدست گیریم و به قضا و قدر نسپاریم ، بدانیم چه میخواهیم ؟ و به کجا می خواهیم برسیم و تا چه حدٌ ؟ و در این راه حساب و کتاب داشته باشیم .

برنامه ریزی در آلمان و انگلستان و فرانسه از زمانی (1946) شروع شد که بر اثر جنگ های بین الملل اوٌل و دوٌم نیاز به بازسازی خود داشتند و به این منظور فاقد توانائی مالی بوده دست نیاز نزد ایالات متحده ی آمریکا دراز کردند . ایالات متحدهی آمریکا نیز که از فساد اداری نزد در این کشورها ، سوء استفاده ی مسؤولین و اختلاس های بزرگ احتمالی با خبر بود کمکهای خود را به وجود حساب و کتاب در قالب برنامه و بودجه مشروط کرد .

طبیعتا" به این منظور واحد یا سازمانی دولتی ضرورت می یافت تا مسؤولیت امر را بر عهده گیرد که در کشورهائی مختلف نام هائی مختلف یافت .

در کشورهای کمتر توسعه یا فته گاه وزارت برنامه ریزی تاسیس شده است ، از جمله در کشورهای آفریقائی چون توگو - مغرب - تونس - الجزایر - گابون - کامرون و ... که غالب این کشورها چون هائیتی تحت تاثیر نظام برنامه ریزی فرانسوی ، ارتباط برنامه ریزی با تجارت خارجی و به نوعی وابستگی و... می باشند .

در فرانسه مرجعی بنام مدیریت ( کمیساریا ) کلٌ برنامه تاسیس شد ه است .

کمیساریای کل ٌ برنامه در فرانسه بین 1346 تا 206 فعٌال بوده است و به برنامه ریزی اقتصادی آن کشور و مستعمراتش ، به خصوص به صورتی کمٌی و دقیق ، می پرداخته است . از سال 206 تحت عنوان و سازمان جدید « مرکز تدوین استراتژی » ادامه داده است که طبیعتا" در کشوری پیشرفته و صنعتی ، در مرکز اروپا و بامستعمراتی متعدد استراتژی در آن اهمٌیت می یافته است ؛ و نهایتا" از سال 2013 تحت عنوان « استراتژی فرانسه » فعالیت می کند .

کشورهای در حال توسعه که هنوز به این مرحله ی استراتژیک بودن نرسیده اند ؛ به دلیل دیکتاتوری ها ، کم توانی های علمی ، و سوء استفاده های اداری نه تنها در همان مرحله ی برنامه ریزی کلاسیک ، توصیه ای سازمان ملل متحد ، باقی مانده اند بلکه همچنان از عهده ی همان مقدار نیز برنیامده اند .

برنامه ریزی در آلمان ، آمریکا ، انگلستان ، و... نیز به دلیل سیستم شدید سرمایه داری آنان که غیر قابل اعمال در کشورهای درحال توسعه است و به خصوص سیستم فدرالیشان که با نظام حکومت متمرکز ( مثلا" در ج . ا . ایران ) مطابقت نمی کند نتوانسته اند چنانکه مراجعی استکباری انتظار داشته اند الگوئی مناسب برای کشورهای درحال تو سعه و عقب مانده قرار گیرند .  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۳
علیرضا آیت اللهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی