مدیریت پروژه ، و برنامه ریزی عملیاتی ( اجرائی )

پروژه ها : برنامه های عملیاتی ، و برنامه های اجرائی اداری

مدیریت پروژه ، و برنامه ریزی عملیاتی ( اجرائی )

پروژه ها : برنامه های عملیاتی ، و برنامه های اجرائی اداری

سازمان برنامه

يكشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۱ ق.ظ

برنامه ریزی عملیاتی در مدیریت اجرائی دولتی (4)


سازمان برنامه


سازمان ، مجموعه ای است نظام مند از افراد ، یا گروهها ، و در واقع مسؤولین امور ، طبقه بندی شده در گرههای کنش و واکنش و به طور کلٌی همکاری منطقی در راه رسیدن به هدفهای موضوعی فرعی و جزئی مشترک ؛ و نهایتا" هدفی اصلی ، کلٌی و دربرگرنده ی هدفهای فرعی و جزئی .

در سازماندهی مدیریت کلان ( استراتژیکی ) یک کشور ، با توجٌه به قانون اساسیِ آن کشور ، طرحی * از اهداف مورد نظر تهیٌه ، تنظیم و به نحوی متکی بر تقسیم کار ، ساختاری و نظام مند تدوین می شود ، حدٌ و حدود فعالیتهای دسترسی به هدفها تعیین می شود ، و شاخه ها و شعبات ، و روشهای کار در هر شاخه و شعبه در این تشکیلات ترسیم می گردد ؛ و معمولا" به صورتی کلٌی در نموداری به عنوان « چارتر تشکیلاتی دولت » منتشر می شود .

این تشکیلات نهایتا" براساس فعالیت های لازم در راه حفظ و توسعه کشور ترسیم شده است و آنگاه لازم است که چند و چون و به خصوص زمان و طول مدٌت هر فعالیت ترسیم شود که به این امر برنامه ریزی گفته می شود . 

پس از ارائه و وجود طرحی کلٌی ، هر شاخه و شعبه و در واقع هر وزارتخانه ، سازمان ، نهاد ، شرکت ... برنامه ی رسیدن به هدف یا هدفهای تحت مسؤولیت خود را تدوین می نماید و از اینجاست که سازمانی لازم است تا  این برنامه ها را تلفیق داده هماهنگ و یکپارچه سازد .

سازمان برنامه

غرض ها و ماموریت ها ، اهداف ( مبتنی بر اطلاعات و تحقیقات عمومی ) ، فرضها یا فرضیه ها ، استراتژی ها و سیاستها و خط مشی های عمومی قبلا" توسط مدیریت عالی کشور از قبیل مجلس ملٌی ، دولت و قوٌه قضائیه تنظیم و به صورت قانون برنامه یا طرح برنامه مدون شده اند که بامجموعه ای از پیشنهاداتی ( که طبیعتا" نمی بایست خلاف قوانین موجود ، به خصوص قانون برنامه باشند ؛ و الٌا اصلاح و تغییر قانون برنامه کشور ضروری می گردد )  در اختیار ستاد برنامه ریزی یا نهایتا" سازمان برنامه کشور قرار می گیرند .

سازمان برنامه در عمل ، و در نقش یک ستاد برنامه ریزی کلٌ کشور ( استراتژیک ) ، به منظور تسهیل و تسریع ، ابتدا طرحی کلٌی از برنامه یک کشور را به صورت رهنمود به وزارتخانه ها ، و سایر سازمانها و مؤسسات مربوطه ارائه می کند و آنگاه در تهیه و تدوین برنامه در هرشاخه و هر وزارتخانه و سازمان اجرائی ، به راهنمائی های لازم و نظارت می پردازد .

از اینجا به بعد برنامه ریزی عملیاتی دولتی که از هر لحاظ ، مگرهدف نهائی ( که لزوما" سود نیست ) ، به پروژه شبیه است ؛ شروع می شود .


* طرح ، و نه یک برنامه ی دقیق و نهائی  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۴
علیرضا آیت اللهی

سازمان برنامه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی