مدیریت پروژه ، و برنامه ریزی عملیاتی ( اجرائی )

پروژه ها : برنامه های عملیاتی ، و برنامه های اجرائی اداری

مدیریت پروژه ، و برنامه ریزی عملیاتی ( اجرائی )

پروژه ها : برنامه های عملیاتی ، و برنامه های اجرائی اداری

برنامه ریزی عملیاتی در مدیریت اجرائی دولتی (1)

مقدمه

افراد یک ملٌت به منظور استقرار امنیت ، تامین اجتماعی و رفاه اقتصادی راه را در وحدت و مشارکت با یکدیگر ؛ و بنابر این تشکیل یک دولت می بینند . پس دولت ، بدون اینکه از ملٌت جدا باشد ، چون یک سیستم عصبی و قدرتمند نشآت گرفته ازاندامی که همان ملٌت باشد (1) مامور پاسخگوئی به خواست ها یا باصطلاح تحقق هدف های ملٌتی است که آن را انتخاب کرده است (2) .

هدف دولت که قاعدتا" همان هدف ملٌت و عملا" هدف یک کشور به شمار می رود « تامین عادلانه رفاه اجتماعی » است (3) .

وظیفه دولت ، بنابر آنچه در یکی از مشهورترین تعاریف سیاست هم آمده است « مجموعه اقداماتی هدفدار » (4) است که در این باره انجام می دهد .

مدیریت دولتی به این ترتیب طبیعتا" مدیریت مبتنی بر هدف وبه عبارتی روشن تر در استفاده ی مؤثر از منابع محدود برای رسیدن به هدف های مطلوب (5) است .

اهداف مطلوب هر ملٌتی همانطور که اشاره شد به دو بخش اساسی تقسیم می شوند :

- استقرار امنیت و تامین اجتماعی

- سازندگی زندگی اقتصادی : رفاه (6)

اهداف اصلی زندگی اقتصادی ، یعنی « تولید » ، « سود » ، و به طور کلٌی « رشد » ، خود نهایتا" در خدمت تامین و رفاه اجتماعی قرار می گیرند و توام با اهداف اصلی زندگی اجتماعی ، یعنی « خدمت » ( و توانمند سازی ) تحت عنوان «توسعه » ، هدف نهائی هردولت و مدیریت دولتی را به منظور « بقاء » (7) و حفظ قدرت خود تشکیل می دهند .

اهداف و وظائف اصولی دولت ، به صورتی عام ، و در تمام جهان ، را می توان در خلال  « اهداف تو سعه » ، که به صورتی علمی مدون گشته اند ، جستجو کرد (8) .

اهداف و وظایف اصولی دولت ، به صورتی خاص و در کشوری معیٌن در قانون اساسی آن کشور مندرج شده است که عمولا" ، در اکثر قریب به اتفاق موارد ، با هدف توسعه مزبور مطابقت می نماید (9) .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۳
علیرضا آیت اللهی

برنامه ریزی عملیاتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی